Η μουσική εμφανίζεται σε όλους τους πολιτισμούς και μπορεί να έχει εκπληκτικά οφέλη στην εκμάθηση της γλώσσας, στη βελτίωση της μνήμης, στην εστίαση της προσοχής, στο συντονισμό των κινήσεων και στην ανάπτυξη.
Έρευνα έχει δείξει πως αν συγκριθεί ο εγκέφαλος ενός επαγγελματία μουσικού με αυτόν ενός μέσου ανθρώπου, θα παρατηρηθούν πολλές φυσικές διαφορές. Αυτές οι διαφορές δεν συνιστούν ότι ο εγκέφαλος των μουσικών είναι ανώτερος από των άλλων ανθρώπων, απλά η μελέτη της μουσικής μπορεί και προκαλεί αλλαγές σε αρκετές περιοχές του εγκεφάλου και έτσι αποκτάται λεπτομερής συνδυαστική - αναλυτική ικανότητα ισάξια του συνδυασμού - σύνταξης γλώσσας και επίλυσης αλγεβρικού προβλήματος συγχρόνως! Πως? Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα πιανιστικό έργο του J.S.Bach
Όπως βλέπουμε στη μία από τις σελίδες ενός έργου Bach, για συγκερασμένο κλειδοκυμβάλο (κοινός- πιάνο), υπάρχουν δύο πεντάγραμμα με δύο διαφορετικά κλειδιά.(το Sol και το Fa). Αυτό σημαίνει πως διαβάζονται διαφορετικά.
Ο,τι π.χ. στο κλειδι του Sol είναι Do στο κλειδί του Fa είναι Mi κτλ., που συμαίνει ότι το μάτι και κατά συνέπεια ο εγκέφαλος απευθείας πρέπει να κάνει επεξεργασία και ανάλυση τις 1 εως 10 διαφορετικές νότες καθέτος - σε μία μόνο χρονική μονάδα ρυθμού.
Αμέσως μετά (σχεδόν σύγχρονος)αφού ανακαλύψει τους ήχους που κρύβουν οι γραμμένες νότες ,έρχεται ο συγχρονισμός των δύο χεριών ή 10 δακτύλων, που απαιτεί υπέρ λειτουργία ή ''αναγκαστική'' συνεργασία δύο ημισφαιρίων του εγκεφάλου,δεξιού για το αριστερό χέρι και αριστερού για το δεξί χέρι.
Αμέσως μετά, αντιλαμβάνεται το μάτι το ρυθμό ,δηλ. τις χρονικές κλασματικές αξίες των νοτών και προσπαθεί να να θέσει εντολή στο κεφάλι να ''χωρέυει'' και να συγχρονίζεται σε άλλο ρυθμό απ΄αυτό τις καρδιάς η οποία ακάθεκτα ρυθμικά και σχεδόν ανεπηρέαστα χτυπά όλη μας τη ζωή.
Και....όλα αυτά τα ''τεχνικά'' συμβαίνουν μόλις στο πρώτο μέτρο και λέγοντας ''τεχνικά'' εννοείται η σωστή μηχανικά και ρυθμικά εκμαίευση του ήχου από το μουσικό όργανο με σκοπό την απόδοση ενός μουσικού κειμένου.
Όμως το κυριότερο τελευταίο μέλημα , είναι η ουσιαστική και φιλοσοφική απόδοση της έννοιας της εκάστοτε μουσικής φράσης και κατά συνέπεια μουσικού έργου, το οποίο διαφορετικά θα πρέπει να ερμηνευθεί εάν είναι προκλασσικό , κλασσικό, ρομαντικό ή σύγχρονο .
Δηλ. , αλλιώς ''παίζεται '', εκφράζεται ο Antonio Vivaldi (προκλασσικός), αλλιώς ο Ludwig van Beethoven (κλασσικός), τελείως διαφορετικά ο Frédéric Chopin (ρομαντικός) και εκ διαμέτρου διαφορετικά οι Sergei Rachmaninoff ,Sergei Prokofiev .(σύγχρονοι).
Ο βραβευμένος με το Nobel Φυσικής (1921) Albert Einstein δήλωσε ότι, αν δεν γινόταν επιστήμονας, θα γινόταν σίγουρα μουσικός: “Δε θα μπορούσα να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς να παίζω μουσική. Ζω τα όνειρά μου μέσα από τη μουσική. Παρατηρώ τη ζωή μου μέσα από τη μουσική...Γνωρίζω ότι τη μεγαλύτερη απόλαυση στη ζωή μου την έδωσε το βιολί μου”.
O Einstein ήταν ένας εξαιρετικός βιολονίστας. O ίδιος έλεγε ότι ο λόγος που έγινε τόσο έξυπνος ήταν αυτή η ενασχόλησή του με το βιολί. Η μουσική δεν ήταν γι' αυτόν μόνο χαλάρωση, τον βοηθούσε και στην εργασία του. Ήταν λάτρης του Mozart και του Bach.
Διάσημοι που παίζουν μουσικά όργανα:
Alexander Graham Bell (1847 – 1922). Επινόησε το τηλέφωνο πρίν κλείσει τα 30. Έπαιζε πιάνο, κυρίως αυτοδίδακτος.
Thomas Edison (1847 - 1931) – Από τους πιο παραγωγικούς εφευρέτες με πάνω από 1093 πατέντες, εφήυρε μεταξύ άλλων τον ηλεκτρικό λαμπτήρα και το φωνόγραφο. Έπαιζε πιάνο.
Charlie Chaplin (1889 - 1977) – Διάσημος Βρετανός ηθοποιός, έπαιζε ακκορντεόν.
Mahatma Gandhi (1869 – 1948) – Ηγέτης του Ινδικού Εθνικού Κινήματος, γνωστός για τις ειρηνικές του μεθόδους επίλυσης αντιπαραθέσεων. Λέγεται πως έπαιζε κοντσερτίνα (είδος ακκορντεόν). Όπως έλεγε και ο ίδιος στην αυτοβιογραφία του “Η μελίρρυτη μελωδία με συγκίνησε βαθύτατα, και την έπαιξα στην κοντσερτίνα που ο πατέρας μου είχε αγοράσει.”
Mahatma Gandhi (1869 – 1948) – Ηγέτης του Ινδικού Εθνικού Κινήματος, γνωστός για τις ειρηνικές του μεθόδους επίλυσης αντιπαραθέσεων. Λέγεται πως έπαιζε κοντσερτίνα (είδος ακκορντεόν). Όπως έλεγε και ο ίδιος στην αυτοβιογραφία του “Η μελίρρυτη μελωδία με συγκίνησε βαθύτατα, και την έπαιξα στην κοντσερτίνα που ο πατέρας μου είχε αγοράσει.”
Charles Dickens (1812 - 1870) – Βρετανός συγγραφέας, γνωστός για τις νουβέλες του, συμπεριλαμβανομένης “Χριστουγεννιάτικη Ιστορία” . Έπαιζε ακκορντεόν.
Neil Armstrong (γεννημένος 1930) – Γνωστός ως ο πρώτος αστροναύτης που περπάτησε στο φεγγάρι. Παίζει κόρνο βαρύτονο.
Woody Allen Σκηνοθέτης, Σεναριογράφος, Ηθοποιός, παίζει κλαρινέτο. ......και πάρα πολλοί ακόμα!!!
Από την κλασσική μουσική ....στη jazz
Φυσικά δεν φτάσαμε σε επίπεδα αυτοσχεδιασμού της jazz εκεί πλέον οι ικανότητες είναι - όλα τα προηγούμενα συν ο αυτόματος πιλότος στον οποίο μπαίνει ο εγκέφαλος κάνοντας καταγραφή των σκέψεων με μουσικές φράσεις ακαριαία και ίσως να προτρέχουν κιόλας για να μπορούν τα δάκτυλα να μεταφράσουν τη σκέψη γρήγορα, όμορφα και ....χωρίς επανάληψη, καθώς ο εκάστοτε αυτοσχεδιασμός είναι μοναδικός και δεν επαναλαμβάνεται έυκολα.
Σ'αυτό το σκαλί του αυτοσχεδιασμού,και εννοούμε το βιρτουόζικο, ανεπανάληπτο αυτοσχεδιασμό,ανεβαίνουν πολύ λίγοι μουσική διότι αποτελεί απόρροια σκληρής δουλειάς και γενετικής .......ικανότητας.
H μουσική εκπαίδευση ενισχύει μια σειρά από κοινωνικές ή άλλες δεξιότητες, όπως την αυτοπειθαρχία, την αυτοεκτίμηση, τη διάδραση, την επικοινωνία και τη συνεργασία, το συντονισμό, τις νοητικές, τις αναλυτικές και τις ακουστικές δεξιότητες του ατόμου, τη δημιουργικότητα και την προσωπική έκφραση. Η παραπάνω παραδοχή, αν και δεδομένη για τους ήδη ασχολούμενους με τη μουσική, συνεχώς αναδεικνύεται και πολύ συχνά εμπλουτίζεται με νέες αποκαλύψεις μέσω συγκριτικών πειραμάτων και κλινικών ερευνών από διαφόρους πανεπιστημιακούς, επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς.
Η μουσική έχει αναγνωριστεί κατά καιρούς από πολλούς επιστημονικούς κλάδους για τις πολλαπλές θεραπευτικές της ιδιότητες! Μπορεί να συμβάλει στη διαχείριση του πόνου και του άγχους, καθώς και μπορεί να επιδρά θετικά σε λειτουργίες του εγκεφάλου και στη μάθηση, στη φυσική δραστηριότητα και στο συντονισμό των κινήσεων, στην παραγωγικότητα και στη δημιουργικότητα, στη χαλάρωση και στον ύπνο, στη βελτίωση της διάθεσης και στη μείωση αρνητικών συναισθημάτων.
Όλες αυτές οι ευεργετικές ιδιότητες της μουσικής δεν ισχύουν μόνο για τους μεγάλους, αλλά και για τα παιδιά!
Όπως δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση «Journal of Neuroscience», τα παιδιά που μαθαίνουν ένα μουσικό όργανο πριν από την ηλικία των 7 ετών, εμφανίζουν διαφορετικές δομές στον εγκέφαλό τους. Φαίνεται πως σε εκείνη την ηλικία υπάρχει ένα «παραθυράκι», όπου η μουσική εκπαίδευση αλληλεπιδρά με το ρυθμό ανάπτυξης των κινητικών δεξιοτήτων των παιδιών, προκαλώντας έτσι μακροπρόθεσμες αλλαγές στον εγκέφαλό τους.
Με τη βοήθεια απεικονιστικών μεθόδων, οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Κονκόρντια στο Μόντρεαλ μελέτησαν τον εγκέφαλο 36 μουσικών κατά την εκτέλεση (μη μουσικών) ασκήσεων κινητικών δεξιοτήτων.
Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: Σε εκείνους που είχαν ξεκινήσει την ενασχόληση με τη μουσική πριν από την ηλικία των 7 χρόνων, και σε εκείνους που ξεκίνησαν αργότερα. Υπήρχε και μια τρίτη ομάδα εθελοντών, οι οποίοι δεν είχαν διδαχθεί ποτέ μουσική.
Οι ειδικοί, λοιπόν, παρατήρησαν ότι οι συμμετέχοντες της πρώτης ομάδας εμφάνιζαν μεγαλύτερη ακρίβεια στο συγχρονισμό των κινήσεών τους συγκριτικά με τις άλλες δύο ομάδες.
Οι απεικονίσεις του εγκεφάλου τους αποκάλυψαν συσσωρευμένη λευκή ουσία στο μεσολόβιο, δηλαδή στη μεγάλη δέσμη των νευρικών ινών που συνδέουν τις κινητικές περιοχές του δεξιού και του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου.
Οι απεικονίσεις του εγκεφάλου τους αποκάλυψαν συσσωρευμένη λευκή ουσία στο μεσολόβιο, δηλαδή στη μεγάλη δέσμη των νευρικών ινών που συνδέουν τις κινητικές περιοχές του δεξιού και του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου.
Κάτι τέτοιο, βέβαια, δεν ίσχυε για τους συμμετέχοντες των άλλων δύο ομάδων, στους οποίους δεν παρατηρήθηκε καμία διαφορά ως προς την ανάπτυξη των συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου τους.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, ενδεχομένως αυτό να σημαίνει ότι οι συγκεκριμένες αλλαγές προκαλούνται είτε σε πολύ μικρή ηλικία είτε ποτέ.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, ενδεχομένως αυτό να σημαίνει ότι οι συγκεκριμένες αλλαγές προκαλούνται είτε σε πολύ μικρή ηλικία είτε ποτέ.
Όσο νωρίτερα αρχίσει μαθήματα μουσικής ένα παιδί, τόσο μεγαλύτερος είναι ο συγχρονισμός μεταξύ τους.
ΕΙΝΑΙ ........ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΤΩ ΤΩΝ 10
ΕΤΩΝ
The power of music
Umi Garrett
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου